Sajnos, nagyon sokan nincsenek tisztában a bonus rendszerben létező díjkedvezmények sorával, mint ahogyan azzal sem, hogy mekkora többletdíjat jelent a malus rendszerbe történő átkerülés. Pedig nagyon fontos volna tudnia mindenkinek, hogyan működik a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással összefüggő bonus malus besorolás. A bonus malus besorolás a biztosító váltásnál is fontos szerepet kap.
Azonban érdemes tudni, hogy ez a rendszer az egyes biztosítótól függetlenül teljesen egyformán működik minden társaságnál, ugyanis ezt egy ide vonatkozó rendelet szabályozza. Kötelező biztosítás megkötésekor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy minden adatot szükséges megadni az adott biztosítónak, ami a bonus malus besorolásunkat befolyásolja. Ezen kívül nyilatkozatot kell adnunk arról is, hogy előzőleg melyik biztosítónál volt szerződésünk, már ha volt és ennél a társaságnál melyik bonus malus szinten voltunk nyilvántartva.
Amennyiben a szerződéskötés időpontjában nem tudjuk megadni az előző besorolásunkat, akkor a társaság az A00 szint kategóriába sorol be, vagyis a rendszer alapkategóriájába. Tulajdonképpen ez az alapdíjas szint, amibe az újonnan szerződő felek kerülnek, vagy pedig azok, akiknek nem azonosítható be a bonus malus besorolásuk. Ezt követően, a B001-B10 kategóriába az új szerződés megkötése utáni évfordulókor lehet feljebb lépni, tehát csak ekkor kerülhetünk a bonus osztályba. Viszont ez is feltételhez kötött, csak az léphet feljebb ebbe a csoportba, aki az úgynevezett megfigyelési időszak során megfelel az elvárásoknak.
Ez azt jelenti, hogy kármentes marad, valamint legkevesebb 9 hónapja rendelkezik már kötelező biztosítási szerződéssel. Továbbá az M01-M04 fokozatban feltétel az is, hogy hányszor és milyen járművel okoztunk valamilyen kárt. Ha motorral vagy személyautóval baleseteztünk, akkor az élő besorolási szinthez képest azonnal 2 osztályt esik a fokozatunk, 2 károkozás után pedig 6 osztállyal lejjebb sorol minket a biztosítótársaság. A szabályozás szerint, azok kerülnek ebbe a kategóriába, akik a megfigyelési időszak alatt 4-szer okoztak kárt.